Thaise Taal

Handig om te weten...
Wie? - khrai
Wat? - ?àrai
Wat is hier te zien? - thîenîe mie ?àrai hâi doe
Waar? - thîenai
Waar is het toilet? - hôhngnam jòe thîenai
Waar komt u vandaan? - khoen maa tjàak thîenai
Hoe? - jàang-rai
Hoe ver is dat? - klai khâe nai
Hoelang duurt dat? - naan thâwrai
Hoeveel? - thâwrai
Hoeveel kost dit? - nîe raa-khaa thâwrai
Hoe laat is het? - kìe moong láew
Wanneer? - mûuarai
Wanneer vertrekt u? - mûuarai khoen tjà ?òhk deunthaang
Waarom? - thammai
Kunt u me...? - kàróenaa nòhj dâi mai
Kunt me helpen, a.u.b.? - kàróenaa sjôeaj nòhj dâi mai
Wilt u...? - kàróenaa sjôeaj...
Weet u...? - khoen sâab mai waa...
Hebt u...? - khoen mie...
Ik wil graag... - (phom)/sjan tôhngkaan...
Mag ik...? - khôh...
Mag ik wat vragen? - khôh thaam nòhj dâi ma

Tellen
0 - soen
1 - nùng
2 - sohng
3 - saam
4 - sie
5 - hâa
6 - hòk
7 - tjèd
8 - pàed
9 - kâw
10 - sìb

Voorstellen
Ik ben.../ik heet... - (phom)/sjan sjûu...
Hoe heet u? - khoen sjûu ?àrai
Hallo, leuk u te ontmoeten - sàwàddie jindie thîe dâi phób khoen
Aangenaam - jindie thîe dâi róetjàk
Waar komt u vandaan (land)? - khoen maa tjàak thîenai (pràthêed) ?àrai
Ik kom uit Nederland - maa tjàak neethêulaen

Onderweg
Waar is - ? - -jòe thîenai
- de informatiebalie? - prà-sjaa-sam-phan
- een overzicht van de vertrek/aankomsttijden? - taaraang weelaa
- het busstation? - sàthaanie khonsòng
- het station? - sàthaanie ródfai
- de metro? - ródtâidin
- de bushalte? - pâaj ródmee
- de tramhalte? - pâaj ródraang
Waar kan ik - ? - dâi thîenai
- een kaartje kopen - súu toea
- een plaats reserveren - tjohng thîenâng
- een vlucht boeken - tjohng thîeawbin

In de stad
Zijn er rondritten per bus? - mie ród namthîeaw mai
Waar moeten we opstappen? - raw tjà long ruua dâi thîenai
Zijn er excursies? - mie kaannamthîeaw mai
Waar gaan die naartoe? - pai thîenai
We willen een trektocht maken - raw tôhngkaan deun thôhng pàa
Mag ik hier fotograferen (met flits)/filmen? - thîenîe thàaj rôeb (sjái flàed)/thàaj nang dâi mai
Ik ben mijn groep kwijt - phom/(sjan) phládlong kàb kháná
Hebt u een groep gezien? - khoen hen kháná nákthôhngthîeaw mai
Waar is hier ergens een bank? - thaewníe thánaakhaan
Kan ik hier pinnen? - sjái bàd thánaakhaan thîenîe dâi mai
Waar is een geldautomaat? - tôe ?ee thie ?em jòe thîenai
Waar kan ik een telefoon-kaart kopen? - súu bàd thoorásàb/ bàd teum ngeun dâi thîenai
Wilt u het volgende nummer voor me bellen? - sjôeaj tòh maajlêek níe hâi dôeaj
Is er een internetcafé? - mie ?inteunèd khaafêe mai
Is er hier in de buurt een (supermarkt)? - thaewníe mie (sóeb-pêu-maa-kêd) mai
- warenhuis - hâang-sàb-phá-sin-kháa

In het restaurant
Kan ik een tafel voor 7 uur reserveren? - khoh tjohng tó weelaa nùng thôem dâi mai
Graag een tafel voor 2 personen - khoh tó samràb sohng khon
Wij hebben (niet) gereserveerd - raw (mâi) dâi tjohng wái
Waar is het toilet? - hôhngnám jòe thîenai
Meneer/Mevrouw! - khoen khráb
Ik hou van... - phom/(sjan) sjôhb...
Ik hou niet van... - phom/(sjan) mâi sjôhb...
Ik ben een vegetariër - phom/(sjan) kin tjee
Ik ben allergisch voor... - phom/(sjan) pháe...
Ik wil graag... - (phom)/sjan jàak dâi...
De rekening a.u.b. - sjék bin/kèb tang dòeaj

Onderhandelen
Ik vind het te duur - phaeng keun pai
Ik bied u... - hâi...
Dat is heel erg duur! - phaeng mâak tjing tjing
Ik heb niet veel geld - mie ngeun mâi mâak
Kunt u het goedkoper maken? - lód hâi nòhj dâi mai

Hoe geef je antwoord?
Ja, natuurlijk - dâi dôeaj khwaam jindie
Nee, het spijt me - mâi dâi khohthôod dôeaj
Ja, wat kan ik voor u doen? - dâi tjà hâi phom/(sjan) sjôeaj ?àrai
Een ogenblikje a.u.b. - kàróenaa roh sàkkhrôe
Nee, ik heb nu geen tijd - mâi dâi tohn níe mâi mie
Nee, dat is onmogelijk - mâi dâi tham mâi dâi leuj
Ik geloof het wel - phom/(sjan) kôh sjûua jàang nán
Ik denk het ook - hen dôeaj
Ik hoop het ook - wang jàang nán dôeaj
Nee, helemaal niet - mâi leuj
Nee, niemand - mâi mie khrai
Nee, niets - mâi mie ?àrai
Dat klopt (niet) - (mâi) thòek tôhng
Dat ben ik (niet) met u eens - (mâi) hen dôeaj kàb khoen
Dat is goed - die láew
Akkoord - tòklong
Misschien - baangthie
Ik weet het niet - phom/(sjan) mâi sâab

Ontmoetingen
Dag meneer - sàwàddie khoen
Dag mevrouw - sàwàddie khoen
Hallo/Hoi - sàwàddie
Goedemorgen mevrouw - sàwàddie khoen phôejing
Goedemiddag meneer - sàwàddie khoen phôesjaaj
Goedenavond - sàwàddie
Hoe gaat het ermee? - sàbaaj die mai
Goed, en met u? - sàbaaj die khoen là
Uitstekend - sàbaaj die maak
Niet zo goed - mâi khôhj sàbaaj
Gaat wel - kôh ngán ngán
Ik ga maar eens - pai kòhn ná
Dag!/Tot ziens! - laa kòhn
Veel plezier - khôh hâi sànòek
Bedankt/ dank u wel - khòhbkhoen
Graag gedaan - dôeaj khwaam jindie
Pardon/Sorry - khôhthôod

Flirten & Liefde
Heb je vanavond iets te doen? - jen níe khoen mie ?àrai tham mai
Zullen we dansen? - tênram kan mai
Zullen we iets gaan drinken? - raw pai duum ?àrai dôeaj kan mai
Ik vind het fijn om bij je te zijn - mie khwaamsòek thîe dâi jòe kàb khoen
Ik heb je zo gemist - khídthung khoen mâak
Je lacht zo lief - khoen jím nâarák mâak
Ik ben verliefd op je - phom/(sjan) long rák khoen
Ik ook op jou - (phom)/sjan kôh long rák khoen muuan kan
Ik hou van jou - phom/(sjan) rák khoen
Ik ook van jou - (phom)/sjan kôh rák khoen muuan kan
Ik heb al een vriend/vriendin - mie faen láew
Blijf je vannacht bij me? - khuunníe joè kàb phom/(sjan) mai
Wanneer zie ik je weer? - mûuarai tjà dâi phób ?iek

In moeilijkheden
Help! - sjôeaj doêaj
Brand! - fai mâi
Politie! - tamròead
Dokter! - moh
Snel! - rew rew
Gevaar! - ?antàraaj
Pas op! - ráwang
Stop! - jòed
Voorzichtig! - ràwang
Niet doen! - jàa tham
Laat los! - plòhj ná
Houd de dief! - tjàb khàmooj
Wilt u me helpen? - sjôeaj nòhj dâi mai
Er is een ongeluk gebeurd - mie ?òebàdhèed kèud khûn
Ik ben mijn kind kwijt - lôek (phom)/sjan haaj
Wilt u mij helpen zoeken? - sjôeaj (phom)/sjana dôeaj
Ik ben verdwaald - (phom)/sjan long thaang

Reacties

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!